24 aug 2015

Vegan Summer Fest

Op 23 Augustus was het zover. België kreeg hun eerste vegan festival! De eerste editie, Vegan Summer Fest te Gentbrugge, werd georganiseerd door de (redelijk nieuwe) organisatie BE vegan. Je kan je wel voorstellen dat iedere vegan in België hier erg blij om is. Want niet alleen kregen we eindelijk een vereniging voor veganisme, we kregen er zo een gratis festival bij. Mij hoor je alleszins niet klagen. :) Behalve dan misschien over mijn camera. Die weigerde helaas een goeie samenwerking waardoor ik nauwelijks goede foto's heb. Mijn excuses hiervoor!

De binnenplaats
Het festival was zowel met een binnen- als buitenplaats. Ik schrok eerlijk gezegd van de grote mensenmassa. Volgens het facebook evenement waren er meer dan 4200 aanwezigen. Of dat getal behaald is weet ik niet, maar er was wél immens veel volk. Ook de food stalls bleken verrast te zijn, want sommige zouden tegen de middag al volledig zijn uitverkocht. Met als gevolg dat iedereen bij de andere stalls ging aanschuiven... en zo kreeg je een lange wachtrij die tot wel een uur kon duren.

Just like your mom burger - Foto door Liraz
1 van die stalls was Just like your mom. Ze zijn vooral bekend voor hun ontzettend lekkere hamburgers maar ook de kebab viel erg in de trek. Zelf heb ik me aan een gazpacho gewaagd, omdat ik door een gluten-migraine geen brood kon eten. Het was een lekker frisse afkoeling voor mijn heethoofdje.

Flock Foods - Foto door Liraz
Flock is 1 van die stalls die al gauw was uitverkocht. Na 3 uren om precies te zijn. Wij konden nog net de laatste koekjes bemachtigen. De vegan hartjes waren glutenvrij (jeej!) en de grote chocolade koeken hadden een gesmolten midden waar je ging van watertanden. Ik hoop dat ik een volgende keer toch een stuk taart kan bemachtigen!

Confiserie Jonas
Door het warme weer wachtten veel mensen met hun chocolade te kopen bij Confiserie Jonas. Mooi, want zo had ik zelf ook nog wat. De proevertjes waren overheerlijk en een ware luxe. Ik nam nog een rijstchocolade tablet mee naar huis om later op te smikkelen.

Het waren niet allemaal food stalls hoor. Zo waren ook de Belgische (of Internationale) dierenrechtenorganisaties aanwezig waaronder BiteBack en Sea Shepherd alsook een vegan tattoo zaak, vertegenwoordigers van vegan merken en zelfs enkele (online) shops. De meeste kende ik al op 1 uitzondering na: Powerpeul. Dit bedrijf kweekt lupine bonen om deze daarna zo per gewicht te verkopen of zelfs als spread. Die laatste viel bij mij zo in de smaak, dat ik naar huis ging met een zakje bonen om de spread zelf te gaan maken. (en het recept, dewelke je hier kan vinden) Van broodjes proeven kwam helaas niets in huis want ze waren alle 200 na enkele uren al volledig verdwenen in vegan maagjes. Net zoals de ijsjes trouwens. En de wafels. Nadien bekeken was ik wel blij dat ik geen wafel gegeten had want rond deze zaak is nogal een drama ontstaan. De chocoladesaus bleek immers niet vegan te zijn en ook toen de verkoper dit wist, bleef hij gewoon alles verder verkopen. Even later kwam hij wegens andere redenen nog eens in een gevecht terecht, tot de organisatie er tussen kwam. Vreemde situatie. Mensen zijn er niet mild over geweest. Wat natuurlijk heel begrijpelijk is, misschien zelfs nog meer als je een allergie hebt. BE vegan liet weten dat ze hiervoor gaan maatregelen nemen naar volgende evenementen toe. Een fijne geruststelling.

Happy Herbi

Wat voor mij de meeste indruk heeft nagelaten is de fototentoonstelling van Jo-Anne McArthur. Met haar project We Animals toont zij aan hoe de maatschappij dieren behandeld. Alhoewel er geen bloed aan te pas komt, was het ontzettend pijnlijk om te zien. Met alle respect voor haar project, ik kon er niet te lang naar kijken. Wie daarentegen meer wilt zien, kan een kijkje nemen op haar website of haar boek kopen.

Als eindhalte stopte ik nog even bij Happy Herbi voor enkele rauw food knabbeltjes. Kwestie dat ik niet zou verhongeren in de auto ofzo. De chocolade cups met rode vruchten vond ik het lekkerste... en weer mooi op tijd, kon ik de allerlaatste weten te bemachtigen. Helaas heb ik geen workshops kunnen volgen, dus daar kan ik niets over zeggen. Toen de regen in aantocht kwam, hielden we het voor gezien.

Het Summer Fest was in mijn ogen meer dan geslaagd. Er zijn wel enkele verbeterpuntjes, wat normaal is voor een eerste editie maar de organisatie staat open voor feedback... dus dat komt allemaal wel goed.

De vraag is nu alleen nog: waar en wanneer is de volgende?

0 reacties: