6 okt 2014

Mijn groene voornemens (Update #2)

Nog een grote 3 maand te gaan en het jaar zit er weer op. Tijd voor nog een update in verband met mijn groene voornemens voor dit jaar. In Update #1 kon je alreeds lezen hoe goed ik begonnen ben. Vandaag ga ik daar verder op in.


Ik denk, dus ik ben vegan.
"Erg diehard vegan zal ik dus niet zijn."...Ik herken mezelf bijna niet meer toen ik dit zei aan het begin van dit jaar. Had je me jaren geleden laten kennis maken met vegan diehards, dan zou ik vast mijn ogen gerold hebben en het woord extreem gemompeld hebben. Daar denk ik vandaag de dag anders over. Niet alleen ben ik een ingrediĆ«ntenlijst-freak geworden, het is een ware ambitie geworden om tot die diehards te behoren. Maar niet zonder de nodige duw in mijn rug. Zoals ik het vaak aan mensen vertel: vroeg of laat ging ik wel vegan geworden zijn uit principe, mijn gezondheid heeft me gewoon gedwongen er zo dringend mogelijk mee te beginnen. Dus bij deze... voor degene die het nog niet wisten: ik ben een glutenvrije vegan. Mijn eerste groene voornemen beschouw ik als geslaagd!

Consuminderen
Dit doel ben ik uit het oog verloren. Ik doe nog steeds mee aan 100 spullen minder maar was mijn afspraak met een vriendin vergeten. Ik heb een nieuwe winterjas en een truitje gekocht. Een positieve noot: de kleding is vegan (ja duh), komt niet uit een keten en volgens het etiket is 1 ervan geproduceerd in ItaliĆ« (geen kinderarbeid!). Oh en nieuwe schoenen, want in de andere zaten gaten. 3 nieuwe kledingstukken dus, waarvan 2 noodzakelijk. Daarnaast heb ik wel een hoop nieuwe keukenspullen gekocht... als foodie blijft het moeilijk om in de keuken te consuminderen! Maar aangezien ik het hele jaar door blijf meedoen met 100 spullen minder, moet er bij elk nieuw voorwerp, ook minstens 1 het huis uit. Tot zover gaat het vlot!



Noedelgerechtje met groenten uit eigen tuin

Doe het zelf
Sinds een half jaar zijn we volledig overgestapt naar zelfgemaakte tandpasta. Geen gevoelige tanden of tandvlees meer, onze mondjes zijn gezonder dan ooit! Onze tuin heeft sinds dit jaar een groot insectenhotel en een groenten-afdeling bijgekregen. Eigen groenten/kruiden/fruit smaakt echt wel het best! Daarnaast staat er momenteel op de vensterbank chili-olie en haarlotion te trekken, beide met planten van eigen kweek. Een paar maanden terug had ik aardbei-likeur en vanille extract gemaakt. Nog op het programma voor de komende weken: tinctuur, deodorant, schoonmaakmiddelen en een broek naaien. Heb je zelf ook nog leuke DIY's, dan hoor ik het graag.

Zo dat was het weer voor deze update. Hoe ver staan jullie met de goede voornemens?

0 reacties: