23 jul 2013

[Boek review] 21 dagen vegan!


21 dagen Vegan. Een boek over veganistisch eten en het belooft je niet alleen veel lekkers maar eveneens een heel goede gezondheid. Wil je weten wat ik van het boek vind, lees dan verder!

Laat ik eerst en vooral zeggen dat ik dit boek gratis gekregen heb. Niet in ruil voor een review, maar gratis door een wedstrijd. Ik hoef dus niet op mijn woorden te letten want zij kregen het ook weer gratis toegestuurd. Nu snap ik wel, als je het boek opgestuurd krijgt in ruil voor een goede review, dat dit een heel delicate kwestie is. Maar wat ik niet snap is dat er enkel super-positieve recensies te vinden zijn. En wel voor de volgende redenen:

Stel je eens voor dat je in een boekhandel staat en je ziet dit boek. Je slaat het boek open en leest het volgende:


Nu, misschien is dit enkel van toepassing op mij maar deze ene bladzijde is voor mij voldoende om het boek opzij te leggen. Het lijkt een coaching programma om af te vallen, toch? Denk hierbij aan de oorspronkelijke (Amerikaanse) titel: "21 day weight loss kickstart" waar vegan helemaal niet op de kaft vermeldt staat en dan is de leesmotivatie helemaal foetsie. 

De oorspronkelijke titel
Ik mag dan wel een flexi-vegan zijn, maar het laatste wat ik wil is een afval-programma. En dit is helaas hetgeen dit boek je geeft. Stel je voor hoe vrienden reageerden op Facebook toen ik eerst de Engelstalige versie toegevoegd had aan mijn goodreads! Hilarisch misverstand voor een meiske met ondergewicht. Dus even snel de Nederlandstalige versie toevoegen (want die bestond nog niet op Goodreads) en die grote letters Vegan maakte al een pak meer goed voor de buitenwereld. 

Nu, waar gaat dit boek nu precies over... tja, over veganisme natuurlijk. Maar niet over de principes (de diertjes enzo komen slechts 1 pagina aan bod) maar echt over de gezondheidsredenen waarom je vegan moet uitproberen. De kilo's vliegen er zo af, die en die beroemdheid kan dit zeker bevestigen. En als je dat niet gelooft, dan geloof je het verhaal van Mevrouw X misschien wel, die na een jaar vegan zijn 40 kilo was afgevallen! Of anders misschien het verhaal van Mevrouw Y die genezen werd van kanker. Ieder hoofdstuk komen er verschillende mensen aan bod die je proberen te overtuigen om vegan te worden.

Uiteraard biedt dit boek een mooi stappenplan aan en voor de luieriken onder ons ook een weekmenu. Hoe begin je nu met vegan koken? Je krijgt er de makkelijke keuken-kneepjes bij. Ga naar een vegan restaurant, snij groentjes zo en zo, bewaar vochthoudende groenten niet in de diepvriezer. Gebruik kikkererwten uit blik, lekker makkelijk! Maar even later spreekt hij dan over hoe dat veel producten teveel zout bevatten. Iedereen die kan koken weet deze dingen al maar ik kan me voorstellen dat dit in Amerika vaak het geval niet is. Met andere woorden, het kook-niveau van dit boek is heel laag en verwacht geen 5-sterren recepten. Wil je indruk maken op vrienden met je overheerlijke recepten, dan bestaan hier betere boeken voor. (Je wilt ze toch geen havermout of stoemp gaan serveren?)

Waar ik me het meest aan stoorde is niet alleen het herhaaldelijk vernoemen van afvallen, succesverhalen en eenvoudige keukenkneepjes die ik als 10-jarige al wist maar ook het typische Amerikaanse "Ik ben een beroemde dokter en ik zal het jou eens zeggen" gevoel die ik vaker in het boek te lezen kreeg. Het deed me eerlijk gezegd een beetje denken aan Dr Oz. Uiteraard is dat net iets wat in Amerika ontzettend goed verkoopt en ik kan me ook voorstellen dat heel veel mensen dankzij dit boek niet langer plantaardige olie willen gebruiken (zo ongezond! Om dan maar te zwijgen van noten!) maar volgens mij hebben Europeanen daar meer moeite mee. Ik toch alleszins want ik kook net heel graag Mediterraans met veel olie en dit boek heeft me niet overtuigd om mijn hennep/olijf olie te vervangen door... helemaal niets?

Anderzijds, wil je eens vegan uitproberen vanwege je gezondheid en ben je totaal geen keukenprinses, dan kan je misschien wel iets hebben aan dit boek. Het boek begint echt van 0 af aan en is geschikt voor iedere nieuweling, als je hier en daar wat advies en verhalen met een grote korrel zout kan nemen.

Heb jij het boek al gelezen? Wat vond je ervan?

3 reacties:

Kelly - Ma vie en vert zei

Plantaardige olie ongezond?

Ik wist trouwens niet dat dat de oorspronkelijke titel was, wat een slechte keuze! Ik lees op dit moment De voedselzandloper. Hij begint met te schrijven dat hij de woorden diƫten en afvallen verafschuwt en dat het daarom eigenlijk niet gaat, maar op de voorkant staat wel "afvallen ..." - vind ik ook zo jammer...

Wat de recepten betreft, had ik van dit boek ook absoluut geen culinaire hoogstandjes verwacht, het is toch geen kookboek, maar een gezondheidsboek?
Misschien leen ik het wel eens uit, maar je review doet me alleszins niet naar de bib rennen ;)

En in ruil voor een review of niet, ik geef sowieso mijn mening, goed of slecht :)

Lindsay zei

De voedselzandloper heb ik ook gelezen! Hier en daar wel interessant maar soms stelde ik me ook wel eens vragen.

En 1/3 van het boek 21 dagen vegan bevat recepten voor alledag maar er wordt al snel naar gemaks-maaltijden gegrepen, of een zoveelste eenpansgerecht met aubergines bijvoorbeeld. Maar dat zal ook weer typisch Amerikaans zijn geloof ik.

Emmy zei

Wauw, dat is dan een flinke domper!