8 apr 2013

Review: Douce Nature shampoobar voor normaal haar


Het is nu al een lange tijd dat ik deze vaste shampoobar "Fleur de Shampooing" van Douce Nature gebruik dus het werd hoog tijd voor een review. Dit is wat ze erover zeggen:

Alle actieve bestanddelen van deze shampoo zijn samengebracht op een basis van klei, zonder kleurstoffen, zonder parabenen, zonder petroleumderivaten en zonder synthetische stoffen. De originele formuleringen zijn aangepast aan de vier haartypen (normaal, droog, anti-roos en vet). “Fleur de Shampooing” is geen zeep maar een échte shampoo. Met zijn vaste vorm bezit het enkel actieve stoffen in geconcentreerde vorm. 
  • Economisch : een stuk « Fleur de Shampooing » van 85 g is gelijkwaardig aan 400 ml klassieke vloeibare shampoo en voorkomt verspilling. 
  • Ecologisch : geen plasticfles. 
  • Goedgekeurd door Cosmébio. Gecertificeerd door Ecocert. 
  • Proefdiervrij. (Lid van One Voice)
Douce Nature - Fleur de shampooing - Normaal Haar – Ingrediënten : Disodium Lauryl Sulfosuccinate, Sodium Coco-Sulfate, Triticum Vulgare (Wheat) Starch, Cetearyl Alcohol, Citrus Aurantium Dulcis (Orange) Fruit Water*, Rhus Verniciflua Wax, Sodium Laurylsulfate, Butyrospermum Parkii (Shea Butter)*, Cocamidopropyl Betaine, Aqua (Water), Coco-Glucoside, Illite, Parfum (Fragrance), Glycerin*, Lauryl PCA, Glyceryl Stearate, Salvia Officinalis (Sage) Extract*, Citric Acid, Sodium Benzoate, Potassium Sorbate, Limonene, Eugenol, Citral, Linalool. 
* ingrediënten vanuit biologische landbouw 
99,99% van de ingrediënten zijn plantaardig 
10.09% van de ingrediënten zijn biologische landbouw

Wat vind ik ervan?
Mijn eerste indruk was dat dit inderdaad een shampoo is en geen zeep! Als tiener had ik mijn haar al eens gewassen met een zeepblok en het resultaat was niet om aan te zien. En daarna had ik ook al eens shampoo-bars van mijn toenmalige vriend gebruikt op basis van olijfolie en dat reinigde nauwelijks.. het liet alleen een ferme olielaag na op mijn haar. Maar deze bars schuimen en reinigen even goed als een natuurlijke shampoo.

Ik heb deze bar vorig jaar meegenomen op reis toen ik voor 2 weken in Rusland verbleef, het is zo handig in gebruik dat ik voortaan nooit meer flessen shampoo in mijn koffer meeneem. En naast het feit dat je het milieu niet vervuilt met verpakkingen, gaat een bar veel langer mee dan een fles shampoo want je hebt er gewoon veel minder van nodig. Gewoon een paar keer over je natte haar smeren, goed inwrijven, uitspoelen en klaar.

Deze bar kocht ik ongeveer in dezelfde periode als wanneer ik de Herbelle shampoo had gekocht en zoals ik eerder had geschreven, is die laatste opgebruikt sinds november terwijl de shampoobar (nu afwisselend met een andere vloeibare shampoo) nog niet eens geminderd lijkt in massa.

Koop ik het nog?
Proefdiervrij, bijna volledig natuurlijk, ecologisch en budgetvriendelijk... ja dus! Ik wil voortaan geen andere shampoo meer als ik op reis ga.



4 reacties:

Selma zei

Klinkt goed zeg! Jammer dat er sheaboter in zit, daar ben ik behoorlijk allergisch voor :-( .

Zoë zei

Klinkt fijn! Ik heb de variant voor droog haar, binnenkort testen :) Eerst even mijn andere shampoo opmaken!

Emmy zei

Zijn deze ook makkelijk in de winkel te verkrijgen? Ik ben allergisch voor zeep en voor parfum en wordt af en toe zo gek bij het gebruik van vloeibare shampoo!

Lindsay zei

Je vind ze in de betere natuurwinkel Emmy. :)