23 jan. 2013

Ga de uitdaging aan!

Het is bijna zover. In Februari begint er een nieuwe diervriendelijke (en gezonde!) uitdaging waar iedereen kan aan meedoen: De Vegan Challenge.

Wat is het? Een actie waarbij je probeert een maand lang vegan te eten. Een makkie voor veganisten maar voor vegi's en vleeseters een grote uitdaging. Maar je wordt hierbij goed geholpen! Je krijgt wekelijks leuke recepten toegestuurd en je kan ook mensen uit de buurt leren kennen met behulp van de Buddy map om extra gemotiveerd te zijn.

Aanmelden kan via de website.

Nog enkele tips voor de beginnende veganist:

- Zoek mensen (al dan niet in de buurt) die ook vegan zijn of willen worden. Dat geeft extra motivatie.

- Lees over veganisme. Koop een leuk tijdschrift of lees wat boeken om inspiratie op te doen.

- Maak je eigen brood en gebak. Op deze manier ben je zeker dat het product geen ei of melk bevat.

- Vervang witte producten door volkoren. Witte rijst vervangen door bruine rijst of quinoa, wit brood door multigranen brood, witte pasta door volkoren etc.

- Probeer vegan te combineren met een andere voedingsstijlen zoals macrobiotiek, raw, ayurveda of iets meer eenvoudigs zoals Italiaans of Oosters. De mogelijkheden bij pasta en wok zijn eindeloos! (Let wel op dat je een pasta maakt/aankoopt zonder ei in verwerkt)

- Hou een eetdagboek bij en geef de recepten een rating van 1 tot 10. De hoogste ratings zijn uiteraard voor herhaling vatbaar.

- Beginnende veganisten zijn aangeraden supplement B12 in te nemen zolang ze niet op de hoogte zijn van een uitgebreid dieet die alle B vitaminen bevat. Kijk wel even de samenstelling van het supplement na. (zie hieronder)

- Let op voor verborgen dierlijke ingrediƫnten zoals:

  • kleurstoffen die verwerkt zijn in voedingsmiddelen (geen snoep), 
  • gelatine (zoals het maken van pudding, supplementen), 
  • frieten van de frituur (in BelgiĆ« zijn deze gebakken in dierlijke olie), bepaalde vleesvervangers (veel verwerkte vervangers bevatten melkeiwit!) 
  • honing (als zoetmiddel vervangen door stevia) 
  • omega supplementen. (Deze zijn meestal gewonnen uit kriel- of visolie, vraag dus naar een specifiek vegan supplement in de natuurwinkel en kook veel met plantaardige olie ter aanvulling)

- En ten slotte, eet de regenboog! Op die manier heb je zeker alle nodige voedingstoffen uit groenten en fruit gehaald.


Heb jij nog leuke tips die je met ons wilt delen? Deel ze hieronder!
Veel succes en vooral veel plezier aan iedereen die besloten heeft om mee te doen.


Afbeelding via Pinterest

21 jan. 2013

Mijn groene voornemens voor 2013

Het is alweer een tijdje geleden dat ik een post geschreven heb. De laatste weken ben ik druk bezig geweest met een aangekocht (online) programma die niet alleen je ogen op een jaarplan zet maar eveneens op een maand- en weekplan. Op mijn Engelstalige blog kan je lezen wat mijn creatieve goals zijn voor dit jaar... het heeft eventjes geduurd maar eindelijk heb ik ook mijn groene plannen op papier gezet. En uiteraard wil ik ze ook met jullie delen:

  • Eerst en vooral: ik koop geen boeken meer. Ik ga het een half jaar proberen en als dat lukt, doe ik er nog een half jaartje bij. (enzoverder, zullen we eens zien hoe lang het kan?) Er zijn nog een hoop ongelezen boeken die dringend gelezen willen worden en boeken aankopen maakt de lijst gewoonweg nog langer dus... sja, eerst maar die 'to-read' afwerken en dan pas terug gaan kopen. Ik sta mezelf toe een uitzondering te maken en dat is: wanneer ik een hoop boeken 2dehands heb verkocht, mag ik zelf terug een 2dehands boek aankopen. Zo blijft mijn boekenkast wel veranderen maar wel op een milieu- en budgetvriendelijke manier.
  • Homesteading. Daaronder begrijp ik niet alleen vaker tuinieren in de groenten- en kruidentuin maar eveneens traditioneler gaan koken zoals eten leren inmaken, het zelf kneden van brood of handgemaakte pasta gaan maken. 
  • Gezonde voeding. Dit sluit een beetje aan op het vorige: Weg met bewerkt fabriekvoedsel en welkom aan de richtlijnen van veganisme, ayurveda, macrobiotiek, glutenvrij en raw. Ik ga niet beweren dat ik mijn chips nu opzij ga leggen (behalve als je me een perfect recept geeft om ze zelf te gaan maken, graag dan!) maar ik ga wel proberen elk 'dieet' uit te proberen en zien met welk voedingsadvies ik mijn gezondheid optimaal kan houden. Wordt het glutenfrij of lactosevrij? Ayurvedisch of raw? Ik probeer het allemaal en uiteraard kan je dan later lezen hoe het allemaal voor mij verloopt. 
  • Ik bleef er moeite mee hebben maar nu stop ik definitief: Geen cosmetica meer aankopen. Mijn kast is nu meer dan vol en helaas, er is geen plaats meer! De make-up kleuren zijn goedgekeurd door mijn vriend dus mijn collectie uitbreiden hoeft niet. Als ik geen product meer heb (bijvoorbeeld douchegel, dagcreme) dan mag ik uiteraard wel een nieuwe tube aankopen, maar dus alleen als alles echt is opgebruikt. Wat is ook toegestaan: ruilen. Gisteren heb ik met een vriendin producten geruild omdat we het zelf niet meer gebruikten en dat raad ik dus ook iedereen aan die toch wilt blijven nieuwe producten ontdekken op een groene manier.
  • Ten slotte, om mijn koopverslaving helemaal te onderdrukken: Geen nieuw materiaal meer aankopen vooraleer ik al het andere heb opgebruikt. Dit puntje gaat heel breed, gaande van creatief materiaal, DIY, koken enzoverder, zoals bijvoorbeeld: geen creatief materiaal kopen als ik met de vorige spulletjes nog niets heb gemaakt, geen nieuwe olie als ik nog andere soorten staan heb, geen keukenmateriaal als ik de vorige dingen maar zelden gebruik (wat wilt zeggen: ga van die computer weg en begin te koken met hetgeen je hebt aangekocht), geen kruiden aankopen als ik andere soorten nog moet uitproberen of opgebruiken. 

Ja, dat is het zowat denk ik. Daarnaast probeer ik eveneens nog het Stoppen met Shoppen Project vol te houden en ja, sinds mijn laatste blogpost hierover gaat het nog altijd goed! Wat zijn jouw groene voornemens voor het nieuwe jaar? Tips die je met ons wilt delen?


Afbeelding door Green Kitchen Stories