28 jan 2011

No poo: mijn maand zonder shampoo

Tijdens het schrijven van mijn blogbericht over No 'Poo besloot ik een tijdje geen shampoo meer te gebruiken om mijn hoofdhuid te herstellen. Ik ben al jaren geleden overgestapt naar 100% natuurlijke proefdiervrije shampoo van Avalon organics maar af en toe zondigde ik eens met een shampoo van de Body shop, die niet 100% natuurlijk is... vooral als mijn haar goed gereinigd moest worden maakte ik er dan eens gebruik van.

Alhoewel ik heel tevreden ben met Avalon, moest ik het toch eens uittesten of ik volledig zonder shampoo kan leven. Als jonge vrouw met sluik fijn haar leek me dat niet evident (omdat het sneller vuil lijkt dan bij droog haar of krullebollen), maar ik heb het dus wel degelijk meer dan 30 dagen volgehouden.



Heel eerlijk: de eerste weken waren verschrikkelijk. Doordat de talgklieren gewend waren aan snel tempo talg aan te maken omdat ik om de 2 dagen mijn haar waste, kreeg ik de eerste weken mijn haar absoluut niet schoon. Zeepkruid, dode zeezout, kleiwater... het lukte allemaal niet. Bepaalde dagen heb ik dan gewoon mijn haar gespoeld met water en daarna massaal begonnen mijn haar te borstelen om de talg te verdelen. Het gevolg was dat ik sindsdien wel beter mijn haar kon reinigen maar doordat mijn haar zo sluik is, leek het na enkele dagen alweer vuil. 

De laatste weken daarintegen, kwam er een ommekeer. Ik had betere manieren gevonden om mijn haar te reinigen (kleimaskers en kruidenspoelingen in plaats van kleiwater) , het begon minder te jeuken en het bleef ook langer schoon. Huisgenoten dachten dat ik mijn haar alweer gewassen had met shampoo! Terwijl mijn eerste weken een ramp waren, vertelde mijn vriend me dat mijn haar er nu gezonder uitzag dan vlak voordat ik No Poo begon.

De dag dat ik wilde stoppen, was de douche opeens stuk. Dus toch nog enkele dagen erbij, niet van willen, maar gewoon omdat het niet anders kon.
Dinsdag heb ik voor het eerst weer mijn haar gewassen met Avalon en het ziet er helemaal anders uit (aldus mijn zus). Helemaal schoon en zacht maar eveneens de manier hoe mijn haar valt. En vandaag is het nog steeds niet vuil dus het ziet er naar uit dat mijn hoofdhuid eindelijk weer in balans is. Hooray!

Voor herhaling vatbaar?
Door mijn haartype denk ik dat het beter is No poo af te wisselen met shampoo. Niet teveel van het 1 en ook niet van het ander maar kiezen voor de gulden middenweg. Misschien 1x per week wassen met shampoo en de andere dagen met kruiden. De shampoo is allesinds niet schadelijk aangezien die ook natuurlijk is maar het is en blijft nog altijd een shampoo die alle talg weg wast... en voor een gebalanceerde hoofdhuid mag dit net niet. Dus mooi afwisselen en mijn haar zal er blijven goed uit zien.

En toeval of niet, mijn haar is deze maand veel meer gegroeid dan anders. Zou het komen door de kruidenextracten of draagt No poo toch een verborgen voordeel... wie weet?

6 reacties:

Nierika zei

Ik ben het ook al heel lang aan het overwegen, nadat ik op een forum een topic zag over allemaal mensen die het geprobeerd hebben: http://www.couchsurfing.org/group_read.html?gid=24&post=4693879.

Met mijn eveneens sluik en fijn haar jaagt het me toch wel een beetje schrik aan. Ik gebruik nu regelmatig de sjankara shampoo, waar ik zelf etherische olie aan toevoeg. Als ik hem echter een paar keer na elkaar gebruik, of niet lang genoeg spoel is mijn haar snel zwaar en vettig.

Op bovenstaand forum zweert iedereen echter bij sodiumbicarbonaat om het haar te reinigen. Heb je daar ervaring mee?

Wat voor kruidenspoelingen heb je gebruikt?

Als tiener waste ik mijn haar soms met een geklutst ei: verdelen over haar en hoofdhuid, even laten intrekken en dan met lauw water afspoelen. Je haar ziet er dan geweldig uit!

Lindsay zei

Ik kan sodiumbicarbonaat hier nergens in de buurt vinden en ik twijfel nog of ik het voor die reden online zou bestellen dus ik heb er idd nog geen ervaring mee.
Als kruidenmengsel gebruik ik zeepkruid en rozemarijn, zeepkruid omdat het een milde reiniger is en rozemarijn omdat het meer volume heeft aan fijn haar. Maar als je dit gaat gebruiken, raad ik aan niet lang te wachten tussen 2 wasbeurten want als je haar nogal vuil is, krijg je het niet makkelijk schoon.

Ik heb vroeger ook nog eitjes gebruikt en inderdaad ziet het idd heel goed uit... alleen de geur vind ik iets minder. :-)

Nierika zei

Echt? Ik koop mijn sodiumbicarbonaat gewoon in de supermarkt bij de bakspullen. Ik gebruik het in plaats van bakpoeder in cake en ook om te kuisen (naast azijn). Is naar het schijnt ecologischer (en goedkoper) en kuist even goed als dure winkelproducten). :)

We hebben zeepkruid in de tuin staan en rozemarijn ook (of gebruik je e.o. van rozemarijn?), moet ik eens uitproberen!

Lindsay zei

In welke supermarkt was dat? Ik heb het allesinds nog niet zien staan maar nu ga ik alle supermarkten aflopen haha!

Kijk ook eens naar mijn ander artikel, daarin staat meer uitleg over het gebruik van natuurlijke producten (oa zeepkruid) voor No poo. :-)

http://seersken.blogspot.com/2010/12/no-poo.html

Nierika zei

Gewoon Carrefour, bij de taart en cake spulletjes. :)

Lindsay zei

Aha goed om te weten, dank je wel! :-)